журналы подразделения новости подписка контакты home

архив
2001 год
2002 год
2003 год
2004 год
рубрики
КНИГА I РИНОК

КНИГА I РИНОК

ІНТЕРНЕТ-ТЕМА

ВИДАВНИЧЕ ЖИТТЯ

ДИСКУРС

ПЕРЕД ОЧИМА ДІЛО

КНИГА І СУСПІЛЬСТВО

КОНКУРСИ

ЛIТЕРАТУРНА ВIТАЛЬНЯ

ФАНТАСТИЧНІ ОБРІЇ

гостям
Агентство "Стандарт" предлагает вам подписаться на экномические журналы – лидеры в своей области.
























"Книжковий огляд" – №10, 2003

ФАНТАСТИЧНІ ОБРІЇ

Генрі Лайон Олді: "Людство живе у хитросплетінні міфів"

Знайомтеся: Генрі Лайон Олді. Письменник-фантаст. Народився у місті Харкові, де проживає й понині. Приховує у собі тисячу і одну таємницю.
Втім одна з них вже давно розкрита: аристократ від фантастики Генрі Лайон Олді – це насправді двоє симпатичних енергійних чоловіків, Дмитро Громов та Олег Ладиженський, які устигають писати вишукано-серйозні, а іноді жартівливо-сумні романи, есе з проблем розвитку сучасної фантастики, вирощувати нові пагони на фантастичному древі (створена ними творча майстерня "Второй блин" подарувала вітчизняній літературі не одне ім'я), організовувати фестиваль фантастики "Зоряний Міст", періодично зустрічатися з читачами і… навіть роздавати інтерв'ю. Одне з яких ми вам і пропонуємо.

– Дванадцять років назад народився письменник Генрі Лайон Олді. Минув повний космічний цикл його існування. Що ви можете про нього сказати? Це самостійна сутність, що існує незалежно від вас, – чи це все-таки лише ім’я?

–Нам тяжко уявити існування сера Олді незалежно від скромних Дмитра Громова і Олега Ладиженського. Але, разом з тим, це й не просто ім'я чи псевдонім, не просто сума двох доданків – інакше не варт було б і город городити. Генрі Лайон Олді – це така собі субстанція, що з'являється на світ у результаті сумісних зусиль. Так дві хімічні речовини, вступаючи між собою в реакцію, породжують нове поєднання. Окремо кожен з нас пише схоже, але інакше.

Хоча, звичайно, давно хочеться написати книгу, яка буде починатися: "…Генрі Лайон Олді народився в Англії, в маленькому містечку Вестон-Супер-Мер, в 1945 році, 27 березня. В 1947 році батько майбутнього письменника, місіонер церкви Св. Патріка, переїздить разом із сім'єю до Британського протекторату в центральному районі Гімалаїв – князівства Бутан. У зв'язку з подальшою окупацією Тібету Китайською Народною Республікою вся сім'я була інтернована в район Південної Монголії, звідки разом з опіумним караваном, після довгих поневірянь, потрапила до Пакистану. Внаслідок цих подій невдаха-місіонер все більше проникається ідеями буддизму напрямку "Махаяна"…"

– Міфологія – плодюча нива для фантастичного вимислу. Перефразовуючи класика, можна сказати, що мало який фантаст не звернеться до фантастичних алюзій. Причини можуть бути різні. Що змусило вас свого часу звернутися до міфології?

–Спроба загальнокультурного контексту. Дитяча любов до казок та легенд. Осмислення архетипів. Захоплення химерністю новонародженого всесвіту. Живі, яскраві герої, котрим мимоволі починаєш співчувати і співпереживати. Нерозгадані таємниці. І ще багато різних причин.

– Використання міфологічних образів та епосу – це спроба осмислити довколишній світ та злободенність через призму міфології, – чи… що?

–Це несмілива спроба доторкнутися до вічності. А ще – осяяння, що одного разу прийшло раптово: щоденно Одіссеї йдуть на війну, щоденно рушаться Великі Бхарати, Олімпійці приймають доленосні рішення, не питаючи простих смертних, а прості смертні штурмують небо. Кожного дня. Упродовж тисячоліть.

– Ми живемо в раціональному, технологічному світі. Так здається на перший погляд. Чим, по-вашому, для сучасного людства є міфологія?

–Середовищем для існування. Ми живемо в хитросплетінні міфів, називаючи їх наукою, історією, релігією, побутом і… способом існування. Ми знаємо битву на Чудському озері за фільмом Ейзенштейна, біографію Чапаєва – за фільмом братів Васільєвих, функції організму – за брошурою "Чистка печінки в домашніх умовах", побут древніх греків – за мультиками Диснея…

– Як ви вважаєте, чи можна говорити про те, що міфологія – це своєрідна "алгебра духу"?

–Швидше – це поліфонія, багатоголосся існування. Захоплююча історія, сповнена сакрального змісту. Бойовик, що прикриває трагедію особистості. Пригоди, у яких дихає доля. Буденність, захована за героїкою.

Міф – це "завжди і всюди", вміщений у "тут і тепер".

– Китай, Арабистан, Україна, Японія, Індія, Греція, – ось неповний перелік етносів та культур, до міфології та епосу яких ви зверталися. Це особисті переваги? Чи використання найбільш зручних інструментів для відображення в дзеркалі міфу своїх ідей?

–Це, в першу чергу, розуміння того, що для кожної п'єси потрібні нові декорації. Але й, звичайно, особисті симпатії. І… багато чого іншого.

– Яка епоха найближча вам самим?

– Та, в якій ми живемо. Сьогодні і зараз.

– Як Олег Ладиженський та Дмитро Громов ставляться до езотеричних наук, зокрема до астрології? Чи не пробували ви скласти гороскоп Генрі Лайона Олді?

–Ставляться з повагою, але швидше – як до мистецтва. І з повним розумінням, що це – просто-таки поживний бульйон для шарлатанів та дурнів.

– Якби до вас з'явився джинн, згодний виконати одне бажання Г. Л. Олді, – що б це було за бажання?

–Сокровенні бажання можна розповідати джиннові, Золотій рибці. Але не варто їх оголошувати в інтерв'ю. Вибачте, ми промовчимо.

– Ваш улюблений міфологічний персонаж?

–Амфітріон-Вигнанець. Карна-Вуханчик. Одіссей-Лучник.

– Сам Генрі Лайон Олді – це своєрідний міф. Ким ви самі себе відчуваєте – Кастором та Полідевком чи дволиким Янусом?

– Алкідом та Іфіклом. Котрі – Геракл. Тому що герой має бути один.

Розмовляла
Громовиця Бердник
Харків, вересень 2003 р.

 
© агенство "Стандарт"