журналы подразделения новости подписка контакты home

архив
2001 год
2002 год
2003 год
2004 год
рубрики
КНИГА I РИНОК

КНИГА I РИНОК

ІНТЕРНЕТ-ТЕМА

ВИДАВНИЧЕ ЖИТТЯ

ДИСКУРС

ПЕРЕД ОЧИМА ДІЛО

КНИГА І СУСПІЛЬСТВО

КОНКУРСИ

ЛIТЕРАТУРНА ВIТАЛЬНЯ

ФАНТАСТИЧНІ ОБРІЇ

гостям
Агентство "Стандарт" предлагает вам подписаться на экномические журналы – лидеры в своей области.
























"Книжковий огляд" – №10, 2003

КОНКУРСИ

Спроба аналізу українських літературних конкурсів

Про те, що українці охоче пишуть романи, переконливо свідчать сотні рукописів, надісланих на різноманітні, відмінні між собою літературні конкурси, яких, до речі, з кожним роком більшає. Об'єднує їх єдине – популяризація масової літератури. Не все написане має художню цінність, але з-поміж них трапляються як "шедеври" графоманського штибу, так і цікаві літературні твори. Раніше "Книжковий огляд" (№ 4, квітень 2003 р.) висловлював свою думку про III Всеукраїнський конкурс романів та кіносценаріїв "Коронація слова". Сьогоднішня ж розповідь – про найпомітніші з літературних конкурсів, до яких належить і вищеназваний.

"ГРАНОСЛОВ"

Почнемо з найтривалішого за віком, якому вже виповнилось 11 років, Міжнародного літературного конкурсу "Гранослов". Стосовно статусу ""міжнародний, то це означення не відповідає поки що дійсності і є перебільшенням, мабуть, його зареєстрували у назві для більшої вагомості. Останнім часом цю невідповідність намагається виправити координатор по роботі з творчою молоддю та член журі – письменник, цьогорічний лауреат Шевченківської премії Вячеслав Медвідь. Нині з його ініціативи планується перше двомовне видання – кримськотатарською й українською, а наступного року пан Вячеслав хоче залучити до конкурсу "діаспору Європи й інших материків". То ж чим "Гранослов" вирізняється з-поміж інших всеукраїнських конкурсів? Насамперед – це шановний склад журі: голова конкурсу знаний поет Василь Герасим'юк – цьогорічний лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, вищезгаданий В.Медвідь, В.Портяк, Ю.Ковалів, В.П'янов, М.Семенюк, Н.Клименко, М.Караваєва, П.Осадчук, В.Яворівський, О.Степаненко (лауреатка конкурсу "Гранослов" 2001 року). На конкурс надходить чимало рукописів, до прикладу, цього року вже подано 158. У конкурсу немає фіксованого числа переможців і, відповідно, не обмежена кількість книг, виданих у його рамках. Визначається це просто: скільки є добрих якісних рукописів, відповідно стільки ж книг і видається. Наведемо невеличку статистику. 2000 року вийшло 11 книжок, 2001 – 6, цього року – 12, з-поміж них 7 поетичних збірок. Вячеслав Медвідь розповідає: "Взагалі, конкурси мають як свій позитив, так і негатив. З одного боку, це дуже цікаво, пожвавлює, стимулює молодих людей до творчості, а з другого – свято закінчується, а молода людина опиняється перед жорстокістю "битія". Що робити далі? Знову подавати рукопис на цей самий конкурс нема сенсу – є вже інші молоді люди, а отже, цей письменник повинен думати про видання нової книжки самотужки: звертатися до видавництв, шукати... Конкурси є моментом, принаймні я це помітив, якоїсь розбещеності. Відзначений початківець тільки й думає, на який би конкурс ще подати свій рукопис. Взагалі, складається враження, що в нас нині якась конкурсна література твориться – їх же дуже багато: "Гранослов", "Смолоскип", "Коронація слова". Асоціація "500" проводить конкурс "Молоде вино" на правах всеукраїнського... Я вважаю, що конкурс є лише заохоченням, поштовхом, далі письменник має робити себе сам. Свято ж минеться..." Окрім видання книг, у межах конкурсу Спілка проводить також щорічну Всеукраїнську нараду, останнім часом – у Коктебелі. Цього року в Києві відбувся літературно-мистецький фестиваль "Гранослов" запалює зірки".

"КОРОНАЦІЯ СЛОВА"

Всеукраїнський конкурс романів та кіносценаріїв "Коронація слова", започаткований телеканалом "1+1" та ЗАТ "Крафт Фудз Україна", який випускає відомий шоколад "Корона", оголосив себе вчетверте поспіль. Відмінність даного конкурсу від інших насамперед полягає в його умовах. Роман чи кіносценарій мають бути написані українською мовою. До участі в конкурсі допускаються твори, які раніше не друкувалися. Під час роботи журі організатори зберігають анонімність авторів. Для участі у ньому слід надіслати поштою машинопис твору, підписаний псевдонімом. В окремому конверті, підписаному тим же псевдонімом і вкладеному до теки з машинописом, повинно бути вказане справжнє ім'я, прізвище, домашня адреса, номер телефону та заява про участь у конкурсі. У кожній номінації визначається: перша премія – 18 000 гривень, друга премія – 6 000 гривень, третя премія – 4 000 гривень та сім заохочувальних винагород по 1 000 гривень. Кращі романи видаються окремими книжками. Жодних обмежень немає, окрім того, щоб раніше не друкувався твір, ні за віком, ні за фахом, мабуть, тому й беруть участь у ньому як доярки (Олена Дячук, отримала приз симпатій за роман "Діагноз: жінка", 2001 р.), так і професійні письменники НСПУ та АУП. І це пояснюється просто – сьогодні побачити свій твір видрукуваним – вагомий стимул, особливо для професійних письменників. Та й винагорода зайвою не стане. У "Коронації-3" брали участь 863 романи та 584 кіносценарії. За статистикою, переважна більшість авторів з Києва, другими за активністю стали львів'яни, третіми – дніпропетровці. Голова журі конкурсу відомий письменник Юрій Мушкетик сказав на церемонії вручення винагород наступне: "На превеликий жаль, сьогодні багато людей відвернулося від книжки і повернулося до гамбургера. І в першу чергу ті, що вгорі. Їм заважає та правда, яку несе книжка і якої вони не хочуть. Я вбачаю велику заслугу "Коронації слова", котра має на меті відкриття нових імен, видання найкращих романів та підтримку літературного процесу. Мене радує розмаїття творів: стилістичне, жанрове, навіть географічне. Але є й деякі претензії. Мені хочеться бачити у творах більше психологізму, соціальної наповненості. І сподіваюся, що з'явиться ще й такий роман, який збурить і піднесе нашу націю". Позаминулого року виборов першу премію в жанрі роману Василь Шкляр за твір "Елементал". Переможницею в номінації за кращий кіносценарій стала Юлія Боднарюк ("Візит до Папи"). На "Коронації-3" фаворитом став Григорій Штонь, професор кафедри історії української літератури та шевченкознавства КНУ ім. Т.Шевченка, який здобув нагороди в обох жанрах.

"ЗОЛОТИЙ БАБАЙ"

Всеукраїнський конкурс гостросюжетного роману "Золотий Бабай" започаткувала продюсерська агенція "Зелений пес" відомих письменників та шоуменів братів Капранових. Молоді українські письменники під керівництвом класика української літератури Павла Загребельного, який, до речі, й сьогодні продовжує плідно працювати (останні романи "Юлія, або запрошення до самовбивства", 2001, "Брухт", 2003, обидва – видавництво "Фоліо") й комерційно успішний, ще взимку 1998 року оголосили: даєш бульварний роман, детектив та еротичний трилер рідною мовою. Краще з написаного організатори пообіцяли видати за рахунок агенції. На той заклик відгукнулась вся Україна: було надіслано 277 рукописів, авторами яких були і маститі письменники, й хатні господарки, й школярі. Після копіткої роботи журі та редакторів агенції було визнано першого переможця конкурсу. Ним став відомий український письменник Василь Шкляр, що надіслав на конкурс психологічний трилер "Ключ", у якому вдало поєднуються традиції детектива, містичної, еротичної та авантюрної прози. За цей роман автор одержав статуетку "Золотого Бабая" та 7 000 гривень винагороди. Перший конкурс гостросюжетного роману "Золотий Бабай" довів, що вихід на ринок масової української літератури на часі, і суспільство готове до її сприйняття. Широкий резонанс, якого набув конкурс, цікавість, що її виявляють ЗМІ, та перші підсумки від продажу книжок дозволили сподіватися на успішне продовження конкурсу. Однак поява низки аналогічних проектів, окрім свідчення про успіх "Золотого Бабая", переконала організаторів у тому, що стан літературного процесу в Україні дозволяє перейти від масовості до якості.

Згідно з цим було прийнято рішення змінити формулу проведення другого конкурсу "Золотий Бабай". Другий конкурс було зорганізовано як конкурс книжок, що вже видані та продаються. Оцінку романів вирішили проводити чотирма способами – за допомогою професійного журі, журналістського журі, голосування читачів та рейтингів за результатами продажів. Остаточна оцінка романів вираховується як комбінація чотирьох зазначених оцінок. Саме за такою формулою й триває збір рукописів третього конкурсу "Золотий Бабай".

Умови конкурсу

1. Роман має бути написаний українською мовою.

2. Роман має бути гостросюжетним.

3. До участі в конкурсі допускаються твори, які раніше ніде не друкувалися.

4. Попередню оцінку рукописів здійснюють експерти.

5. За висновками експертів відбувається видання книжок-фіналістів, які надходять у продаж.

6. Для оцінки романів створюються два журі – фахове та журналістське, склад яких оголошується публічно.

7. Організується голосування читачів в Інтернеті, покупців каталогу "Книгоноша" та на місцях продажу.

8. За результатами роботи двох журі, голосування читачів та з урахуванням результатів продажу книжок оголошується роман-переможець конкурсу.

9. Перебіг конкурсу, фінал, вручення нагород та книги, видані за результатами конкурсу, широко висвітлюватимуться засобами масової інформації.

"КНИЖКОВИЙ КЛУБ

РОДИННОГО ДОЗВІЛЛЯ".

Харківський книжковий клуб у липні 2001 року оголосив подовжений за терміном літературний конкурс для авторів-початківців. Нагородження премією відбуватиметься щодвароки. 18 липня 2003 року визнано першу лауреатку Олену Данченко з Нікополя, яка отримала Гран-прі у 30 000 гривень за детективний роман "Безглузда історія". Нагороди переможцям вручали голова журі конкурсу, відомий письменник Андрій Курков, почесний президент Клубу Хек Дейкстра, генеральний директор клубу О.Шпільман. Про відмінності між конкурсами та свої враження від проведеного етапу конкурсу розповідає Андрій Курков.

– Почну з відмінностей. Приміром, у "Золотого Бабая" акцент робиться на україномовність, цим обмежується число авторів. Його організатори вважають, що українська література – це література, написана виключно українською мовою. Треба вводити якісь розмежування, придумувати нові визначення. Наприклад, українська література та література України, яка може бути написана мовою будь-якої національної меншини України. Позатим у харківському конкурсі наявні обмеження для письменників (а не так, як, приміром, у "Коронації слова" дозволяється брати участь усім бажаючим), які досягли комерційного успіху, мають видані книжки, але не самвидав. За умовами конкурсу вони не мають права брати участі, не приймаються і рукописи, написані в жанрі філософських романів, коротких оповідань, мемуарів, у віршах. Щоквартально упродовж двох років професійне журі визначатиме найкращий рукопис, який видає Клуб. Книги авторів-переможців розповсюджуються через каталог Клубу та через роздрібну торговельну мережу. Таким чином, за два роки було видано сім книжок авторів-початківців накладом 5-10 тисяч примірників. По завершенні двох років журі визначає переможця з-поміж семи лауреатів, який отримує премію – 30 000 гривень. Що ми вже нещодавно зробили. До складу журі входять відомі письменники, критики, журналісти: Лесь Герасимчук, Костянтин Родик, Микола Рябчук, Іван Андрусяк. Сподіваюсь, що найближчим часом цей конкурс стане одним із найпопулярніших в Україні.

Цими літературними конкурсами український конкурсний простір не обмежується. Їх проводять різноманітні часописи, фундації, інтернет-видання тощо. Тобто є про що розповідати. У наступних числах часопису ми познайомимо вас, шановні читачі, з менш відомими та не менш цікавими українськими конкурсами. Безперечно, що літературні конкурси відіграють важливу роль у загальному літературному процесі. Й хто знає, можливо, з часом сьогоднішні автори-початківці стануть класиками української, а може, й світової літератури. Залишається побажати їм творчої наснаги!

Сергій Гайдук

 
© агенство "Стандарт"