журналы подразделения новости подписка контакты home

архив
2001 год
2002 год
2003 год
2004 год
рубрики
ЗАКОНОДАВСТВО

ТЕМА НОМЕРА

РИНОК ПОЛІГРАФІЇ

ЛIТЕРАТУРНА ВIТАЛЬНЯ

З ІСТОРІЇ КНИГОДРУКУВАННЯ

ВИДАВНИЧЕ ЖИТТЯ

КНИЖКОВИЙ ДИЗАЙН

гостям
Агентство "Стандарт" предлагает вам подписаться на экномические журналы – лидеры в своей области.
























"Книжковий огляд" – №10, 2002

РИНОК ПОЛІГРАФІЇ

Які вони – типові японські друкарні?

У липні японські фірми Ryobi і Horizon запросили групу російських журналістів відвідати їхні підприємства і познайомитися з друкарським та оздоблювальним устаткуванням. Під час цієї цікавої поїздки журналісти мали можливість побувати також у декількох японських друкарнях. Своїми враженнями про них ділиться головний редактор журналу "Полиграфия" Наталія Кондратьєва.

В Японії близько 16 тис. поліграфічних підприємств, і перша друкарня, з якою ми познайомилися в цій країні, у місті Кіото, виявилася найтиповішою серед них. Саме з таких підприємств на 90% складається поліграфічна галузь Японії. Це невелика сімейна фірма, що випускає в основному кольорову і чорно-білу листову друковану продукцію – листівки, буклети, рекламні листівки тощо. Найпоширеніший формат друкованої продукції – A3. У друкарні, включаючи власника, працюють вісім чоловік, у тому числі чотири друкарі і два оператори, що виконують додрукарські операції. Підприємство було створено в 1984 році, і спочатку основу його друкарського парку складали однофарбові малоформатні друкарські машини класу дуплікаторів. Поступово друкарня оснащувалась все більш сучасним обладнанням. Зараз тут установлені однофарбова Ryobi 3200CD з автоматизованою подачею конвертів, двофарбова Ryobi 3302H, дві чотирифарбові машини – Ryobi 3304H і Ryobi 524HXX, причому остання друкарська машина 52-ї серії була придбана торік. Як відзначив власник друкарні, він щорічно купує одну-дві одиниці великогабаритного устаткування. Цьому в чималому ступені сприяє те, що в Японії кредитні ставки на кошти, які інвестуються в модернізацію виробництва і нову техніку, складають лише 2% річних.

Тиражі коливаються від 300 до 3 тис. прим., і в середньому щоденно зі стін друкарні виходить до 30-ти готових чорно-білих і кольорових замовлень. Зрозуміло, що при такому завантаженні потрібне потужне додрукарське виробництво, зокрема виготовлення форм. На другому поверсі, де воно розташовується, ми побачили кілька робочих місць для верстки, сканери, копіювальне устаткування, три пристрої СtР для виготовлення поліефірних форм тощо.

До цього варто додати, що, як сказав власник друкарні, оснащуючи підприємство, він прагне купувати таке устаткування, обслуговування якого мінімально залежить від рівня освіти і кваліфікації персоналу. Саме тому парк машин у його друкарні цілком складається з машин Ryobi, які за своїми продуктивністю і рівнем автоматизації процесів керування друком, контролем якості й обслуговуванням цілком відповідають цій вимозі. Для клієнтів термін виготовлення замовлення становить у середньому 2-3 дні, причому приймаються будь-які роботи, у будь-якому виді – електронному, на плівках, на папері. Якщо який-небудь технологічний процес, необхідний для даного замовлення, у друкарні виконати неможливо, його роблять, скооперувавшись з іншим підприємством, але замовникам ніколи не відмовляють. Це, зокрема, стосується виконання брошурувально-палітурних операцій, адже у друкарні, що дуже характерно для Японії, немає брошурувально-палітурного цеху, і вона користується послугами спеціалізованого оздоблювального підприємства.

Ми побували на одному такому виробництві, розташованому в сільській місцевості серед рисових полів за годину їзди від Кіото. Воно розміщається в трьох невеликих приміщеннях, що знаходяться приблизно в кілометрі одне від одного. Тут виготовляють журнали, буклети, книги в м'яких обкладинках та іншу подібну продукцію. Підприємство існує вже 20 років, з самого початку і до сьогоднішніх днів воно оснащується устаткуванням фірми Horizon. Зараз там установлено близько десяти машин для безшовного скріплення, вісім фальцмашин, вісім різальних (із них три – триножові), дванадцять листопідборок і різноманітне дрібне поопераційне устаткування.

Перша на цьому підприємстві машина для безшовного скріплення працює вже 15 років, а новітня – BQ 440 – була придбана в цьому році. У середньому щорічно на кожній із цих машин випускається близько 1 млн. книг, середня вартість процесу складає 10 американських центів за екземпляр, машина при такому завантаженні окуповується протягом року. Під час нашого відвідування в друкарні виконувався невеликий тираж брошур для засідання місцевої адміністрації. Однак тут бувають і великі замовлення. Тоді друкарня працює в дві-три зміни, а для обслуговування машин залучаються жителі довколишніх сіл, що дуже швидко освоюють високоавтоматизовану техніку Horizon.

Цікаво, що в Японії оздоблювальні підприємства в основному орієнтовані на обробку листової продукції. Сфальцьованих зошитів на японських поліграфічних підприємствах ми не бачили жодного разу.

Крім невеликих спеціалізованих поліграфічних підприємств у Японії, звичайно, є і великі друкарні, що виконують усі технологічні процеси – додрукарські, друкарські й оздоблювальні. Одна з них – друкарня Ecoprint у місті Фукуяма, що виконує повний цикл виробництва друкованої продукції – від додрукарських процесів до розсилання поштою готових книг. Цікаво, що 70% завантаження друкарні складають дуже популярні в Японії книги коміксів, інші 30% – комерційна продукція (реклама, print-on-demand, різні матеріали для прямої розсилки тощо). Як сказав власник друкарні п. Такеда, в Японії конкуренція серед поліграфічних підприємств дуже жорстка. Це і зрозуміло: в місті Фукуяма, населення якого дорівнює 350 тис. чоловік, працює близько 130-ти друкарень. Тому для успішного бізнесу дуже важливо знайти свою нішу. Такою нішею для друкарні Ecoprint стало видання коміксів різними тиражами, у тому числі й по 200-300 прим. Основними замовниками подібних робіт є художники коміксів, яким потрібні пробні тиражі своїх нових добутків для розсилання по видавництвах, магазинах і т.ін. Крім того, створення коміксів стало дуже популярним хобі японської молоді. Молоді люди за допомогою комп'ютерів самі малюють, верстають, створюють дизайн і по Інтернету відправляють замовлення в друкарню, а за кілька днів одержують готову книгу.

Перший комікс для знайомої художниці п. Такеда віддрукував 20 років тому, а зараз його друкарня завоювала велику популярність у цьому бізнесі. На думку власника друкарні, замовників у першу чергу приваблюють гарні ціни й оперативність виконання роботи, що забезпечується постійним освоєнням сучасних технологій і впровадженням нової техніки.

Друкарня і справді просто "завантажена" технікою. Ми нарахували близько 30-ти верстальних станцій, 6 пристроїв СtР для виготовлення як металевих, так і поліефірних форм. Майже впритул одна до одної стоять машини в друкарському цеху. Одних тільки однофарбових Ryobi 3200 PMX не менше двадцяти, а є ще чотири- і п'ятифарбова Ryobi 68-ї серії з максимальною автоматизацією, придбані в 1999 і 2002 роках, і новітня цифрова чотирифарбова машина Ryobi 3404DI, на якій виконуються замовлення за вимогою і для прямої розсилки, а також кілька одиниць друкарського устаткування інших марок.

Темп роботи в друкарському цеху вражає. Друкарі, що обслуговували однофарбові Ryobi, без будь-яких інтервалів змінювали форми через кожні 6-8 хвилин, а на їхніх машинах висіли денні наряди на 25-30 замовлень. При такій роботі неможливо навіть уявити групових перекурів з обговоренням злободенних тим – картини, звичної в наших друкарнях. Дивно, що при настільки напруженому ритмі роботи щорічна відпустка в друкаря дорівнює лише п'яти робочим дням. Брошурувально-палітурна дільниця оснащена в основному устаткуванням фірми Horizon, до складу якого, зокрема, входять автоматизована лінія Horizon CAB, кілька листопідборок, машини для безшовного скріплення, фальцювальна і різальна техніка тощо.

Усього в друкарні працюють 60 чоловік. Зараз це підприємство випускає близько 30% усіх коміксів Японії, що, безумовно, є великим успіхом. Однак майбутнє бізнесу власник пов'язує з комерційним кольоровим друком, роблячи ставку на багатофарбові машини великого формату, в першу чергу високоавтоматизовані машини Ryobi.

Ще одне поліграфічне підприємство, яке ми відвідали, – велика друкарня Asah у місті Осака, що випускає повноколірні комерційні оперативні видання, журнали, підручники, цінні папери і захищену продукцію для уряду, книги з медицини, будівництва тощо. Чисельність працюючих тут складає 120 чоловік, щорічний обіг дорівнює $19 млн. Друкарня має два офіси – у містах Осака і Токіо.

Директор друкарні п. Ока, що також очолює Асоціацію поліграфістів міста Осака, докладно розповів про організацію виробництва, взаємини з клієнтами, технічну політику свого підприємства. Так само, як і власник друкарні Ecoprint, він відзначив дуже жорстку конкуренцію серед поліграфічних підприємств. І як найважливіші аргументи на користь своєї друкарні він назвав можливість виготовити в одному місці всю необхідну клієнту продукцію – від візитних карток і конвертів до книг, а також, звичайно, високу оперативність виконання замовлень.

На забезпечення цих умов – універсальності й оперативності – спрямоване і технічне оснащення підприємства. Для виготовлення друкарських форм застосовується в основному технологія СtР, але тут можуть виготовити форми також із готових плівок. Усього за рік у друкарні обробляється 24 тис. кв. м формних пластин.

Парк друкарського устаткування різноманітний – це обладнання фірм АВ Dick, Hamada, Ryobi, Heidelberg. З великоформатних машин перевага віддана устаткуванню фірми Heidelberg – тут установлено дві двофарбові машини Speedmaster 102, а три роки тому – чотирифарбовий Speedmaster 102. Цікаво, що першу чотирифарбову машину Heidelberg друкарня Asah придбала 30 років тому, і працює вона дотепер. Важко повірити, але під час нашого відвідування на цій машині друкували замовлення накладом у 300 примірників!

Оздоблювальна дільниця практично цілком оснащена устаткуванням фірми Horizon.

Це листопідбиральні, фальцювальні, різальні машини, машини для безшовного скріплення тощо. Звичайні тиражі для друкарні Asah – від 100 до 4 тис. прим.

На наше питання про технічне обслуговування та ремонт устаткування п. Ока відповів, що в його друкарні один раз на рік проводиться плановий ремонт устаткування, що включає діагностику машини, заміну деталей, які виробили свій ресурс, необхідні регулювання і т.ін. Найчастіше цим займаються спеціальні служби фірм-постачальників, але буває, що обслуговування техніки проводять і фірми-виробники. Після планового ремонту, як правило, машина протягом року працює безперебійно, тому в друкарнях немає ні наладчиків, ні слюсарів, ні механіків. Це звичайна практика для японських друкарень.

Отже, ми відвідали в Японії чотири різних поліграфічних фірми. На жаль, ми не побачили газетного виробництва, рулонного друку. Однак усе-таки саме ті підприємства, з якими ми познайомилися, і є типовими японськими друкарнями. Якщо спробувати узагальнити свої враження і виділити те, що здалося найбільш характерним, напевно, у першу чергу не можна не зупинитися на особливому, зовсім не звичному для нас стилі роботи японських поліграфістів, незалежно від їхнього віку і займаної посади. Найбільш точно визначити цей стиль можна словом "ретельність". Усюди нас зустрічав напружений діловий ритм, усюди ми бачили старанних, ретельно виконуючих свою роботу людей. Напевне, по-іншому ставитися до справи в Японії не можна. Я вже говорила про напружену конкуренцію в поліграфічному бізнесі, що диктує свої, дуже суворі правила гри.

Важлива умова залучення замовників – оперативність виконання роботи, тому будь-яка технічна чи технологічна новинка, що забезпечує скорочення виробничого циклу, в Японії швидко знаходить широке застосування. Прикладом цього може служити технологія СtР, що вже зайняла провідні позиції у формних процесах. З цієї ж причини друкарні регулярно поновлюють парк друкарського й оздоблювального устаткування, купують високоавтоматизовану техніку, що дозволяє організувати рентабельне виробництво навіть малотиражної продукції. В японській друкарні віддрукувати замовлення в 300 прим. на офсетній машині – звичайна справа. Характерно і те, що в друкарнях немає складів для паперу і готової продукції, площ, зайнятих під збереження напівфабрикатів. Тут працюють "з коліс", без будь-яких простоїв між операціями. Це свідчить про дуже високий рівень організації виробництва і чітку роботу всіх ланок, починаючи з постачання паперу і закінчуючи вивезенням готової продукції.

За матеріалами журналу "Полиграфия"


 
© агенство "Стандарт"