журналы подразделения новости подписка контакты home

архив
2001 год
2002 год
2003 год
2004 год
рубрики
ВИДАВНИЧА ХРОНIКА

ТЕМА НОМЕРА: «КАЗКИ I РЕАЛЬНIСТЬ»

СУБ’ЄКТИ РИНКУ

МАРКЕТИНГ

ТЕНДЕНЦІЇ

ТЕХНОЛОГІЇ

ЛIТЕРАТУРНА ВIТАЛЬНЯ

ЦІНИ

гостям
Агентство "Стандарт" предлагает вам подписаться на экномические журналы – лидеры в своей области.
























"Книжковий огляд" – №4, 2002

ТЕХНОЛОГІЇ

Палітурку вибирає… покупець

Незважаючи на відносно різноманітний асортимент палітурних матеріалів, найбільші російські книжкові видавництва, які орієнтовані на ринок, поки змушені обмежувати свій вибір майже винятково вітчизняною продукцією. Розглянемо найбільш популярні матеріали і рішення для виготовлення палітурок, сподіваємось, що досвід сусідів стане нашим читачам у пригоді.

Життя бере своє. Дефолтами, змінами законодавства і загальної економічної ситуації, змінами сезонів і чекань. Пожвавлення, що намітилося на російському книжковому ринку, дозволило художникам і дизайнерам, які спеціалізуються на створенні палітурок, задумати і реалізувати ряд проектів з використанням більш дорогих і різноманітних матеріалів.

Але з 1 січня 2002 р. російські видавничі організації втратили пільгу по ПДВ, і зараз "книгарі" змушені зайняти вичікувальну позицію. Тому "король" палітурок 7ПЦ (паперовий, з целофануванням) продовжує заповнювати книжкові прилавки. І це – при всім різноманітті вибору!

Причини прості й очевидні. По-перше, вся справа – в зручній для втілення практично будь-яких задумів художників конструкції 7ПЦ: палітурний картон покривається задрукованим папером, а зверху ламінується плівкою. Це забезпечує максимальну волю маневру і візуальних рішень при відносно невеликих витратах, а книга виходить міцна і довговічна. По-друге, більшість друкарень, які орієнтуються на випуск книг, добре освоїли процес виготовлення цієї найпоширенішої палітурки. Наступна за популярністю – палітурка № 7 з бумвінілом – застосовується набагато рідше, до того ж, її часто доповнюють паперовими суперобкладинками.

Ринок масовий І не дуже

Оскільки основним споживачем палітурних матеріалів виступає масовий ринок, говорити про них потрібно з головними художниками найбільших книжкових видавництв. Як і очікувалося, основні тенденції у виборі матеріалів для палітурок у різних видавництвах виявилися близькими – адже останнє слово завжди за покупцем, що голосує своїм гаманцем.

Розповідає арт-директор видавництва "ЕКСМО" Андрій Сауков: "Економіка книговидання диктує нам жорсткі умови щодо вибору палітурних матеріалів, хоча пропонований на ринку асортимент дуже великий, а виробничий відділ видавництва має у своєму розпорядженні каталоги більшості відомих матеріалів. Імпортні, звичайно, більш якісні й різноманітні, але істотно програють вітчизняним у ціні". Тому доводиться імітувати більш дорогі матеріали й "оживляти" палітурку, застосовуючи додаткову обробку.

Що значить "імітувати"? Наприклад, папір у палітурці 7ПЦ задруковується зображенням із рельєфом і кольором і нагадує реально існуючий більш дорогий покривний матеріал. Особливо вдало "грають" сполучення текстурного зображення з тисненням золотом.

Ще один цікавий прийом: засобами додаткового тиснення і рамки навколо зображення, що виділяється на тлі палітурки, імітується друк на приклейці. Здебільшого так видаються солідні книги класичних авторів.

Завдяки тому, що плівка для ламінування може бути матовою, з'являються додаткові можливості оформлення. Окремі ділянки зображення виділяються вибірковим так званим УФ-лакуванням. Природно, при використанні глянсової плівки такий варіант оформлення був би позбавлений сенсу.

У питаннях, що стосуються економіки книговидання, зі своїм колегою згодний і заступник завідувача редакції з художнього оформлення Сергій Астраханцев (видавництво "ОЛМА Прес"): "Будь-яка спроба застосування дорогих матеріалів обертається тим, що коло потенційних покупців книги різко звужується. Для масових видань простір нашого маневру у виборі палітурних матеріалів поки не дуже великий".

В "ОЛМА Прес" широко застосовують імітацію матеріалів задруковуванням, а також вдаються до таких прийомів поліпшення зовнішнього вигляду видання, як додаткові обробки, варіації форми корінця (плоский, круглий, а останнім часом роблять каширований). Якщо покривним матеріалом обраний бумвініл – обов'язкове застосування штампа. Найчастіше виконується тиснення фольгою, трохи рідше – "сліпе" тиснення.

Вдало на обкладинках виходять різні відтінки золотавого кольору, нанесені як друкованим способом, так і тисненням. Своєю популярністю книга "Великдень" багато в чому зобов'язана оригінальному художньому і технічному вирішенню оформлення палітурки.

Хоча такі традиційні покривні матеріали, як бумвініл, не можна задруковувати повноколірними зображеннями, їх власні колір і рельєф самі стають важливими елементами дизайну. Найчастіше для таких матеріалів обирають тиснення фольгою й одноколірний друк.

ТенденцІЇ на ринку

палІтурних матерІалІв

Книжкові видавництва виступають у ролі споживачів палітурних матеріалів, а що думають про тенденції на цьому ринку постачальники?

Начальник відділу поліграфічних матеріалів з оздоблювальних процесів Федерального державного унітарного підприємства "Поліграфічні ресурси" Олена Об'єдкова відзначає, що останнім часом збільшився випуск дорогих видань, якісні обкладинки яких виконані з матеріалів на тихорєцькій основі. Оскільки вітчизняних аналогів такої якості і такої розмаїтості кольорів немає, застосовуються імпортні матеріали (найчастіше – голландської компанії BN International (BNI). Серед матеріалів на паперовій основі цієї фірми особливою популярністю користуються матеріали серії Tango з колекції 1999 року. Торік фахівці BNI розробили новий матеріал Termobalacron, що має властивість змінювати колір при гарячому тисненні, що відразу ж забезпечило йому увагу з боку споживачів. Ще один цікавий і доступний за ціною матеріал, що з'явився в асортименті "Поліграфічних ресурсів" торік – вологостійкий паперовий покривний матеріал з тисненням і акриловим захисним лакуванням Nortex виробництва голландської фірми Meersen & Palm. Він придатний не тільки для традиційної обробки, але і для повноколірного офсетного друку, УФ-лакування, ламінування. На відміну від "Ефаліну", Nortex стійкий до стирання.

"Але найбільшою популярністю у видавців продовжує користуватися російський бумвініл виробництва "Івановоіскож", – визнає пані Олена. – До 1999 року ними випускалося близько 100 зразків бумвінілу, сьогодні ж кількість зразків перевищила три сотні. Стала різноманітнішою гама кольорів, з'явилися нові тиснення. Матеріал за дизайном дуже близький до імпортних аналогів, а ціна його набагато привабливіша".

З думкою колеги щодо великого інтересу до продуктів BNI згодна і керівник напрямку палітурних матеріалів групи компаній "Дубль У" Катерина Баранова, яка відзначає зрослий у 2001 році попит на Tango, а також на Balacron Soft. В основному ці матеріали застосовуються для виготовлення щоденників, блокнотів і альбомів. Цікаво, що значна кількість німецького матеріалу "Ефалін" (Zanders) закуповується для виготовлення пакетів.

Існування стабільного попиту на "Ефалін", а також покривний матеріал із синтетичним покриттям "Мірадур" підтверджує і менеджер із продажу палітурних матеріалів компанії "Регент-Арт" Тетяна Якуніна, причому відзначає, що торік позначилася тенденція до його збільшення.

ПалІтурнІ матерІали:

коротко про головне

До палітурних традиційно відносяться покривні матеріали (палітурні тканини та їхні замінники), матеріали для скріплення книжкових блоків (марля, каптал, нитки), фольга для тиснення на палітурних кришках і палітурний картон.

Покривні палітурні матеріали мають охороняти блоки від ушкоджень. Звідси і вимоги до них: механічна міцність на розрив, надрив, стирання, багаторазове згинання, твердість у припустимих межах, відсутність скручування при нанесенні клею тощо.

Полімерне покриття матеріалів повинне бути еластичним, міцно утримуватися на основі, не злипатися і не ламатися на згинах при багаторазовому відкритті книги. При цьому важливо, щоб поверхня матеріалів добре сприймала різні типи фарб і тиснення фольгою, а також мала високу світлостійкість.

Покривні матеріали за видом основи бувають паперові, тихорєцькі та синтетичні. Існують покривні матеріали з натуральної шкіри, які застосовуються тільки для ексклюзивних видань.

ПлІвка длЯ ламІнуваннЯ

Хоча застосовувану при виготовленні палітурки 7ПЦ прозору плівку для ламінування звичайно відносять не до палітурних, а до оздоблювальних матеріалів, у масовому виробництві книг без неї ніяк не обійтися.

Плівка для гарячого ламінування складається із шарів поліпропілену і полімеру, що плавиться при нагріванні і створює клейовий ефект. При холодному ламінуванні плівка просто приклеюється клеєм. Так звана "дубльована" плівка, чи та, що клеїться сама, уже має клейовий шар, але може використовуватися тільки при наявності спеціального устаткування.

Плівки бувають глянсові та матові, а також такі, що не скручуються (з антистатичною обробкою). Існують і плівки з тисненнями. Спеціальна обробка поверхні дозволяє задруковувати плівку, але це актуально лише при виготовленні упаковки.

Один із найвідоміших у Росії виготовлювачів плівки – хімічний завод у Володимирі. Серед його продуктів: ПНЛ-5 товщиною 30 мкм і ПНЛ-23 (23 мкм). Ширина рулону – 965 і 600 мм.

Зараз російська плівка вже не має істотної цінової переваги перед західною. Тому в Росії популярні плівки компанії GBS (Великобританія–США) товщиною 24, 27 і 30 мкм, серії Ukralen (22, 24, 27, 30 мкм) компанії LOFO High Tech Film (Німеччина), "Валотен" (Німеччина) товщиною 25 мкм, MagData (Японія) товщиною 15 мкм та інших виробників.

МатерІали на паперовІй основІ

Бумвініл і паперовий ледерин виготовляються на основі спеціального сульфатного паперу з достатньою вбираючою щільністю 80-90 г/м2. Бумвініл – це палітурний матеріал на паперовій основі з ПВХ-покриттям. Існують також інші матеріали на паперовій основі з ПВХ-покриттями, що мають властивості, близькі до бумвінілу: узорвініл, вініпор, бумвініл-екстра, белвініл. Основні сфери застосування бумвінілу: палітурки для книг, фотоальбомів, щоденників, посвідчень особи, телефонних книг, папок для документів, меню, виготовлення подарункових пакувальних коробок.

Бумвініл і його аналоги – найбільш популярні палітурні покривні матеріали. Асортимент формується на основі комбінації колірних відтінків, видів тиснення і нанесеного друкованого малюнка. Тиснення виконується спеціальним валом. Матеріал поставляється в рулонах. Довжина матеріалу в рулоні – 150 м, ширина – 835+15 мм, маса 1м2 – 230+20 р.

Найбільша частка виробництва бумвінілу приходиться на ЗАТ "Івановоіскож" (близько 300 зразків), ТОВ "Каландр" (24 стандартні кольори, сім малюнків тиснення, сім видів друкованих малюнків). Виготовлені в Росії матеріали дешевші за імпортні аналоги, хоча іноді уступають їм за якістю.

ПалІтурний картон

Оскільки в найпоширеніших видах палітурок сторонки з картону обклеюються папером або покривними матеріалами, для палітурного картону важливіше не зовнішній вигляд, а фізичні властивості. Так, припустимі відхилення у розмірах аркушів не повинні перевищувати 3 мм, а абсолютна косина не може бути більшою за 3 мм. Інші важливі характеристики, стабільність яких впливає на хід палітурних процесів: товщина (мм), маса 1 м2 (г), щільність (г/см3), твердість при статичному вигині в поперечному напрямку (Нхсм), межа міцності при розшаровуванні (кПа), здатність всотувати вологу при однобічному змочуванні за 60 с (г) і вологість (%).

Палітурний картон буває монолітним або складається з декількох склеєних шарів. Він добре піддається тисненню і випускається декількох марок: А, Б, ПКС, БП, ВП тощо. Товщина підбирається в залежності від формату і маси блоку. Картон товщиною до 1 мм використовують для кришок з однієї деталі (тип 6). Для кришок, які оклеюються покривним матеріалом, необхідний більш товстий картон – не менш 1,25 мм. Картон товщиною 2,5-3,0 мм звичайно застосовують для видань великого формату й обсягу (енциклопедії, словники, довідники).

Картон марки А виробляється з бурої деревмаси з можливим додаванням до 20% інших волокнистих напівфабрикатів. Його товщина складає від 1,25 до 3,00 мм, щільність – від 1010 до 2500 г/м2. Картон марки Б найчастіше виготовляють із суміші волокон макулатури, білої деревмаси і целюлози. Товщина – 1,25 мм, щільність – 850 (вищий сорт) і 825 (перший сорт) г/м2.

Картон марок А и Б не проклеюється, тому що до поверхні проклеєного картону погано приклеюються палітурні тканини.

Товщина картону БП складає від 0,5 до 1,0 мм, щільність – 340-670 г/м2.

Товщина картону марки ВП – 0,7 мм, щільність – 510 мм. Картон ПКС буває вищого і першого сортів. Його товщина – від 1,5 до 3,00 мм, а щільність – 1025-2100 г/м2.

Варто пам'ятати, що допуски на масу

1 м2 для картону можуть складати до 10% від загального значення.

На роздорІжжІ

Черговий "сюрприз" російських законодавців у виді скасування пільг по ПДВ істотно ускладнив ситуацію на книжковому ринку. Чи зуміють видавці знайти інші способи зберегти прибутковість своїх видань, крім економії на якості матеріалів? І хоча тенденція збільшення кількості найменувань книг, швидше за все, збережеться і цього року, очікувати розширення асортименту палітурних матеріалів у таких умовах не приходиться. А виходить, "король" палітурок 7ПЦ збереже свій трон.

За матеріалами журналу Publish Переклад з російської

 
© агенство "Стандарт"