журналы подразделения новости подписка контакты home

архив
2001 год
2002 год
2003 год
2004 год
рубрики
ВИДАВНИЧА ХРОНIКА

ТЕМА НОМЕРА: УСПIХ НА КНИЖКОВОМУ РИНКУ: НЕВИГАДАНI ICТОРIЇ

IСТОРIЯ КНИГИ

ІНФРАСТРУКТУРА

ТЕХНОЛОГІЇ

ТЕНДЕНЦІЇ

ВИСТАВКИ

гостям
Агентство "Стандарт" предлагает вам подписаться на экномические журналы – лидеры в своей области.
























"Книжковий огляд" – №3, 2002

ТЕХНОЛОГІЇ

Переваги та недоліки серійної книги

У нас Вы можете заказать Электротельфер по лучшей цене.

Вже давно підприємці помітили, що книги, які входять до серій, продаються в більшості випадків краще, ніж окремо. Взагалі серійність продукції – досить поширена практика сьогодення. Подивившись довкола себе, ми помічаємо таку тенденцію в усіх видах товарів: в їжі, в косметичних та галантерейних виробах, в посуді і в меблях, в періодичних виданнях тощо. З книгами така сама ситуація – деякі видавництва вже давно взяли курс на видання серій і тепер нечасто вкладають кошти в окрему книгу, яка тематично чи візуально не входить у те чи інше "зібрання творів". Ми вирішили поцікавитися у наших підприємців всіма перевагами та недоліками роботи над серіями, а особливо нас цікавив комерційний аспект випуску такого специфічного продукту, як серії.

На наші питання погодилися відповісти директори відомих українських видавництв, які мають величезний і неоднозначний досвід випуску книг у серіях. Кожне видавництво має свої особливості, одне спеціалізується на книгах для дітей та школярів, інше відоме в Україні, як видавництво якісних і професійних словників, ще одне активно випускає в світ твори сучасної літератури. Різні напрямки книг, що видаються, спричиняють і різний погляд на засоби рекламування, витрати і прибутки від реалізації своєї продукції.

"Основи" (м. КиЇв)

Про ставлення видавництва "Основи" до серій розповіла його директор Валентина Кирилова:

– На сьогоднішній день ми видали понад 300 назв книжок, 70% з яких неможливо виокремити в серії. А взагалі можна назвати десятки книг, що формуються в подібні за тематикою або змістом зібрання; це "Зарубіжна класика", серія "Аристократи духу", серія книг з державного управління, а також "Філософія. Переклади з давніх мов". На мою думку, в кожного читача весь загал літератури дещо систематизований. Певна річ, що точки зору споживача і видавця не завжди співпадають. Згадайте старі "монолітні" видання світової класики – саме завдяки їм класична література в нашій свідомості розділялась по століттям і за належністю авторів до певної національності, отже, серії надають нам відчуття системності, а систематизувати знання завжди корисно.

Попит на книгу з серії формується завдяки багатьом чинникам. Серія спонукає до очікування вже після придбання першої книги за умови, що вона втішила смак споживача, і він буде купувати наступні книги серії не вагаючись. У такий спосіб видавець може економити кошти на рекламі всіх книжок, витративши суму на серію загалом. Ще одна перевага серій полягає в тому, що видавши декілька книг, можна проаналізувати попит на них і наступні книги з цієї серії випускати, керуючись попереднім досвідом. Наприклад, ми започаткували серію "Аристократи духу", видавши твори Лесі Українки та Ольги Кобилянської. Підготовлено до друку твори Михайла Коцюбинського та Володимира Винниченка, але лише після того, коли ми проаналізуємо продаж перших двох, буде прийнято рішення щодо продовження серії загалом.

Серії – це добре. З різних напрямків літератури можна складати цікаві і потрібні читачам серії, в які можуть входити як твори художньої літератури, так і книги з прикладних наук, книжечки в тонких палітурках, монолітні видання типу енциклопедичних.

"ДовІра" (м. КиЇв)

Видавництво "Довіра" відоме багатьом покупцям своєю серією найрізноманітніших словників, як двомовних, так і одномовних. За словами директора видавництва Тамари Гуменюк, вони видають книги в серії з огляду на зарубіжний досвід ринку, адже вже давно відомо, що серії мають перевагу в багатьох аспектах. Так, з перших книг видавництво може показати споживачу свою компетентність, якість книг, а однотипне зовнішнє оформлення одразу вирізнить видання даного видавництва від інших і дасть змогу покупцеві досить швидко знайти потрібну книгу. Крім того, споживачу навіть з естетичного боку приємно взяти до рук книгу з серії, поставити її на полицю в ряду їй подібних – така вже психологія пересічної людини. З іншого боку, видавець, що взявся за видання серії, бере на себе велику відповідальність: його перші книги сформують оцінку у споживачів, і від якості цих книг, їх професійності буде залежати попит на наступні томи. Крім того, і надалі потрібно підтримувати високий рівень своїх видань. Лише таким чином можна здобути і втримати довіру покупця і попит на більшу частину книг із серії.

У видавництва "Довіра" були прецеденти копіювання серій книг. Адже підприємство випускало не лише словники, були й такі серії, як "Антология мирового анекдота" (в 11 томах), "Дом и ты в нем", "Энциклопедия домашнего хозяйства". Працівники видавництва зустрічали на полицях яток ринку "Петрівка" чи магазинів копіювання їхньої продукції. За словами Тамари Гуменюк, звичайно, неприємно побачити власну продукцію з чужим "підписом", але щоб відстояти свою правоту в наш час, потрібно витрати неймовірну кількість часу, грошей і зусиль, тому видавництво просто проігнорувало такі крадіжки. А от на серію "Словники України" була укладена тристороння угода з видавництвом "Наукова думка" та Українським мовним інформаційним центром для уникнення непорозумінь між сторонами щодо видання цієї серії книг.

"Школа" (м. КиЇв)

Хоча видавництво "Школа" порівняно молоде, з'явилося на ринку лише три роки тому, плоди його праці вже займають помітне місце на книжкових полицях книгопродавців. Це – одне з перших видавництв, що почало видавати книги, які виходять в тематичних серіях. Проаналізувавши досвід старих радянських видань таких відомих всім серій, як, наприклад, "Классики и современники" тощо, засновники "Школи" вирішили працювати саме у цьому напрямку. На думку директора видавництва Олени Скрипник, будь-яка книга в серії безперечно буде продаватися більш вдало, ніж окремо, про це свідчить навіть порівняння тиражів видань "Школи". Наприклад, книги з серії "Хрестоматія школяра" виходять набагато більшими накладами, ніж окрема книга-посібник для батьків чи вчителів, яку не можна включити до серії. Звичайно, в самих серіях також неоднаковий попит на різні видання, але тут видавництво намагається тримати планку і видавати книги майже однаковим накладом.

У видавництва "Школа" – цікавий метод реклами своїх серійних книг. Крім звичної всім реклами в засобах масової інформації вони видали помісячний календар, на кожній сторінці якого представлено книгу з серії "Енциклопедія золотих казок" (подарункове видання), що повинна вийти в тому чи іншому місяці. Таким чином, книгопродавці, які купують книги у видавництві "Школа" для продажу в себе на ятках та в магазинах, не лише поінформовані про вихід наступних книг із серії, але й зацікавлені в їх появі. Про дієвість такої реклами свідчать дзвінки до редакції в разі затримки нового тому з питаннями про час його виходу. Отже, реклама для серій також має свою особливість і дуже часто істотно відрізняється від рекламування окремої книги.

На жаль, видавництво потерпало від крадіжки його інтелектуальної власності. Багато шарлатанів випускає свою продукцію з таким самим або подібним зовнішнім оформленням вже розкрученої іншим видавництвом серії. Проте "Школа" стикнулася з іншою проблемою: деякі нечесні видавці під власною маркою випускали тексти цього видавництва. Олена Скрипник відзначила, що оскільки подібне піратство не має масового характеру, то поки видавництво не здійснює якихось кроків для усунення такого злочинства.

"ФолІо" (м. ХаркІв)

Видавництво "Фоліо" відоме, мабуть, усім читачам завдяки активному випуску книг, рекламі в різних засобах масової інформації, включаючи телебачення. І звичайно, всі знають про серії книг видавництва "Фоліо", тому ми просто не могли залишити цю тему без коментарю. На запитання "Книжкового огляду" відповів директор Олександр Красовицький.

– Легше розкрутити окрему книгу, але витрачені на цю справу зусилля краще окупляться, якщо ця книга серійна або її автор видав у нас, принаймні, декілька книг. Тоді видавництво може займатися розкручуванням не серії, а самого автора. Але в будь-якому разі реклама однієї книги дешевша за рекламу серії (до серії мають входити хоча б дві книги, її необхідно постійно підтримувати), питання в тому – чи потрібно економити на цьому? Варто рахувати не витрати, а перспективність і подальший прибуток.

Що стосується так званого психологічного аспекту у взаємодії з покупцями, то споживачі, безумовно, більш охоче купують книги з серії лише за однієї умови – якщо їм розповіли правду в рекламі, а не наводили небилиці про книгу, яка того не варта. По можливості, потрібно достовірно розповідати про свої видання – потім така стратегія повернеться обличчям до підприємця. Часто бестселери "витягають" середні книги з серії, підвищуючи продаж останніх у 3-5 разів. Можна собі уявити попит на такі книги поза серіями... Наше видавництво, природно, також практикує подібну тактику: ми вставляємо в серію книги, що лише в серії мають нормальний рівень попиту. Це робиться, скоріше, для того, щоб збільшити кількість назв книг у серії, ніж для того, щоб просто видати слабку книгу.

Взагалі, робота кожного підприємства підказує його керівникам стратегію розвитку, куди вкладати гроші, а куди – ні. Є книги, які не варто було б випускати в серіях, а є, навпаки, лише серійні. Але про це можна дізнатися лише з попереднього досвіду. Крім того, успіх книги чи серії прямо пропорційний зусиллям і коштам, які було витрачено на її рекламу.

Підготувала Леся Костів

 
© агенство "Стандарт"