журналы подразделения новости подписка контакты home

архив
2001 год
2002 год
2003 год
2004 год
рубрики
ВИДАВНИЧЕ ЖИТТЯ

ХРОНОГРАФ

IНФРАСТРУКТУРА РИНКУ

ЛIТЕРАТУРНА ВIТАЛЬНЯ

гостям
Агентство "Стандарт" предлагает вам подписаться на экномические журналы – лидеры в своей области.
























"Книжковий огляд" – №4, 2001

IНФРАСТРУКТУРА РИНКУ

Книгарня вашої мрії

Спілкуючись із директорами центральних київських книгарень, неодноразово доводилось чути, що мрією їхньою є створення сучасних магазинів, гарно обладнаних, наповнених ще більшою кількістю видань, а головне – читачами. Надії на це висловлюють і видавці, і письменники. Андрій Курков зауважив, що є й іноземні фірми, які хотіли б відкрити у нас такі книгарні, але питання в тому, наскільки легко це буде зробити, адже книжковий бізнес у нас досі не є прибутковим. Але поки для когось мрії лишаються мріями, з'являються й першопрохідці їх запровадження: на наших очах за всіма канонами up-to-date створюється книготорговельна мережа "Орфей", а невзабарі у Києві буде відкрито надсучасну книгарню Костянтина Родика.

Тож якою вона має бути – сучасна книгарня? Як театр розпочинається з вішалки, себто з гардеробу, так обличчям книгарні є її вітрини, в яких потенційний покупець повинен бачити найкращі видання даного закладу. З об'єктивних чи суб'єктивних причин, але ця маркетингова аксіома не поширюється на київські книгарні: у "Знаннях" цей простір віддано під рекламні оголошення щодо ксерокопіювання, канцтоварів та учбових відеофільмів (все ж таки, мабуть, "навчальних"); еклектичністю вражають вітрини "Планети" (чого там тільки немає, аж до славнозвісних "матрьошок"); у "Мистецтві" тут превалює, сказати б, постер "Снігової королеви", представлені деякі видання "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГИ", а також серія "Україна крізь віки" Видавничого дому "Альтернативи", проте цього явно не досить. Найліпше виглядає "Наукова думка": навіть іззовні можна отримати уявлення про бестселери видавництв "Основи", "Альтернативи", "Наукова думка", "Юніверс", "Юрінком-Інтер".

Volens-nolens, тобто – воленс-неволенс, а проте перехожі зупиняються й вивчають цю інформацію й відтак, зацікавившись чудовими, вдало підібраними виданнями, заходять до книгарні. А якщо бути зовсім точним – підходять до дверей, на яких значаться стандартні відомості: працює з 10 до 19, перерва з 14 до 15, субота – скорочений день, неділя – вихідний. Красномовно висловив свою думку з цього приводу директор видавництва "Знання" Володимир Карасьов: "Назвіть мені на Хрещатику хоча б один магазин, який би дозволив собі таку розкіш. Там кожен квадратний метр – золотий". Дійсно, сучасна європейська книгарня має працювати 24 години на добу, як це практикується не лише на Заході, але й у тій же Москві. Уявімо собі, що потенційним покупцям таки пощастило і вони потрапили сюди в робочий час. І ось вони, особливо – представниці прекрасної статі, зібравшися з силами, штовхають важкенні скрипучі двері. Звичайно, у книгарні XXI століття, що ми в ньому вже нібито живемо, цей анахронізм мають замінити портали з фотоелементами, які просто-таки запрошуватимуть вас досередини.

Зайшовши ж туди, покупці повинні відчути себе ніби в "іншому світі". Там можна було б узяти з полиці будь-яку книжку, сісти на диван, читати, пити каву, відвідати інтернет-кафе; мають передбачатися навіть майданчики для дітей, де вони могли б гратися, поки батьки читають. Усе повинно бути підпорядкованим тому, аби людина розслабилась. Магазин мав би уповільнювати ритм життя людини, щоб вона затрималась там. Книги – це специфічний товар, який потребує уваги й повільності. У нас же всі кудись біжать: за півсекунди треба прийняти те чи те рішення і бігти далі. Заради справедливості треба відзначити, що і в Києві вже з'являються магазини, куди можна було б зайти і відірватись від того, що залишилось за дверима, якось "дезінфікуватися" хоча б на 5 хвилин від нашої реальності. Найприкметнішим зразком є Книжковий дім "Орфей", що на проспекті Червоних козаків, обладнаний за найновітнішими технологіями (як і книгарні цієї фірми у Дніпропетровську та Сімферополі). Читачі мають вільний доступ до будь-якої книжки, звертаючись до продавців лише в разі потреби консультації. Звичайно, використовуються системи захисту: відеокамери та електронні "ворота". На кожній книзі наклеєно етикетку з "чіпом", який деактивується при розрахунку в касі. Як розповідає директор "Орфея" Костянтин Клімашенко, у дніпропетровському магазині, де щойно встановлено цю систему, вже є перші "жертви": зокрема, затримали інтелігентну людину в окулярах, яка намагалась поцупити книжку з економіки. Що ж, відкритий доступ передбачає зміну ментальних стосунків; однак, очевидно, що та форма роботи, яка практикується у "Знаннях" та інших центральних книгарнях, де торговий зал захаращено столами, які не дають змоги дістатись полиць із книжками, є "позавчорашнім" днем і аж ніяк не сприяє ефективним продажам. Аби найраціональніше використовувати робочу площу торговельного залу, доцільніше замінити тумби та столи на "вертушки" та мистецьки оформлені стенди видань, на які читачам пропонується звернути особливу увагу, адже, за статистикою, у середній книгарні є 5-6% книжок, які продаються дуже гарно, і прибуток від них допомагає продавати менш комерційні книжки. Над кожною полицею чи стендом мають бути спеціальні індикатори жанру, аби покупець міг легко орієнтуватися в магазині. Це, начебто, саме по собі зрозуміло, але чомусь ігнорується багатьма книгопродавцями. У книгарні "Дніпро" стає просто смішно, коли бачиш, як на стенді з новинками десь посеред книжок стирчить невеличкий папірець "Зверніть увагу". На відміну від гумористів із "Дніпра", у книгарні "Мистецтво", певно, переважають абсурдистські настрої, бо на стінах красуються написи "Література з питань мистецтва" – і все, отак просто й інформативно. Зовсім інше бачиш у згадуваному вище "Орфеї": опинившись у просторому, блискучому, ніби операційна, наповненому найновішими виданнями залі цього книжкового супермаркету, завдяки вказівникам, одразу знаєш, де саме знаходиться потрібна література. Дуже важливою є й сама атмосфера, яка панує там: усі продавці-консультанти – усміхнені гарні дівчата; у залі лунає приємна музика, яку порушує хіба шурхіт перегортуваних читачами сторінок.

Ближчим часом у Києві з'явиться, як заявляє керівник цього проекту Костянтин Родик, "один із найрезонансніших книжкових магазинів". Планується запровадження найсучасніших маркетингових моделей продажу. Книгарню буде відкрито на Контрактовій площі наприкінці весни. Цікаво, що там буде сконцентровано, окрім продукції відомих видавництв, весь регіональний асортимент: адже сьогодні купити в Києві книжку, видану в Дніпропетровську, Луцьку чи Тернополі – неможливо; є кілька резонансних видавництв в Одесі, Криму тощо. Окремий відділ буде присвячено продажу сучасної західної літератури: книжок, які виходять в Англії, Франції, Німеччині, Польщі, США. Будуть представлені також книжки з Росії, причому – тільки-но видані, й масового спрямування, й інтелектуального. Видання активно продаватимуться через Інтернет. Використовуватимуться й штрих-коди, що дозволить і швидко продавати, й обраховувати книжки на складі чи в наявності. Торговий зал має 120 кв. м, крім того, працюватиме невеличка кав'ярня. Книжки будуть розташовані якнайзручніше для покупця, бо, за словами п. Родика, коли стоїть цербероподібного вигляду продавець і каже: "Не тягніться за книжкою, я вам сам дам", це відлякує кожного другого, а може, й кожного покупця. Отже, передбачено і вільний доступ, і місце для читання чи переглядання книжки. Асортимент певним чином корелюватиме з акцією "Книжка року", торговий зал нагадуватиме розгорнуті номінації. Розглядається можливість і окремих видавничих стендів. Паралельно йде робота по створенню телевізійних програм для підтримки цього комплексу – акції "Книжка року", і магазину, і газети "Книжник-Ревю". У книгарні відбуватимуться презентації нових книжок, зустрічі з авторами тощо. Оформлення залу здійснюється сучасними дизайнерами; вже укладені угоди з однією із картинних галерей, яка розміщатиме там зразки сучасного живопису.

Тарас Луків

 
© агенство "Стандарт"